FAQ

FAQ

expondo's FAQ

 

Konsultation och information

Vart kan jag få hjälp?

Om du har frågor eller funderingar kan du kontakta vår kundtjänst som gärna tar emot frågor om produkter eller annat via vårt kontaktformulär. Du kan självklart också nå oss på vår servicehotline 0842002747 från måndag - fredag kl. 09:00-16:00.

Vad ska jag göra om jag har problem med att betala med kredit- eller bankkort?

I enlighet med det nya betaltjänstdirektivet PSD2 så kommer du att bli ombedd att bekräfta din identitet i ett separat steg när du gör betalningar online i fortsättningen. Denna ytterligare autentisering säkerställer att du faktiskt är kortets ägare (och inte någon som låtsas vara dig). Kontakta din bank för att få mer information om vilka autentiseringsmetoder de erbjuder. Det kan t.ex. vara en kod som skickas via SMS eller e-post eller att ge ditt fingeravtryck i din bankapp. Genom att bekräfta din identitet vid onlineköp blir dina kortbetalningar ännu säkrare.

Beställning

Kan även privatkunder beställa?

Självklart kan du lägga en beställning som privatkund! Vår beställningsprocess är anpassad för både företagskunder och privatkunder. I vårt stora sortiment kan du enkelt hitta det du söker, antingen via sökfältet eller genom att titta i de olika kategorierna. Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller vår servicehotline på telefonnummer 0842002747. Vi finns tillgängliga mån-fre kl. 09:00-16:00.

Kan jag ändra eller annullera min beställning?

Ja, du kan ändra eller avbryta din beställning så länge varorna inte ännu skickats. Om du vill ändra eller avbryta din beställning kan du ta kontakt med oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 0842002747. Om varorna redan har skickats bör du ta kontakt med oss så snabbt som möjligt så att vi kan initiera alla nödvändiga åtgärder.

Jag har inte fått ett bekräftelse-email på mitt köp, har det fortfarande gått igenom?

Om du inte har fått en beställningsbekräftelse via e-post bör du ta kontakt med vår kundtjänst så att vi kan kontrollera statusen för din beställning, antingen via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 0842002747 (mån-fre kl.9-16).

Betalning

Vilka betalningssätt finns att välja emellan?

Vi erbjuder flera olika betalningssätt, för att kunna tillfredsställa så många kunder som möjligt. Översiktlig information hittar du här.

Går det att göra en order med faktura som betalningssätt?

Kundnöjdheten är väldigt för oss och därför vill vi erbjuda ett bekvämt sätt att betala på och erbjuder flera olika betalningssätt och även Klarna för Sverige och Finland.

Jag har valt förbetalning, vart hittar jag era betalningsuppgifter?

Våra bankuppgifter och annan viktig information hittar du i orderbekräftelse som du får per mail efter din beställning.

Varför fungerar inte min visa-överföring fast jag har gjort rätt, vad kan jag göra?

Kontrollera så att de angivna uppgifterna matchar informationen på ditt betalkort och att du har valt rätt kreditkortsföretag (Visa eller MasterCard). Om du fortfarande har problem med att betala med kreditkort är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 0842002747 (mån-fre kl 9-16).

Kan jag betala utan moms och hur?

Ja, vi kan skapa nettofakturor för leveranser utanför Tyskland. För att kunna göra detta måste vi ha dina faktureringsuppgifter. Kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 0842002747 (mån-fre kl. 9-16). Vi kontrollerar då de angivna uppgifterna via Europeiska kommissionen och skickar sedan en ny faktura utan moms per epost.

Vad måste jag tänka på när jag väljer Klarna som betalningssätt?

Vid beställning med Klarna som företagskund, vänligen observera att leveransadressen och faktureringsadressen måste vara densamma, samt vara registrerat med ert organisationsnummer. Förutom företagets namn bör även ditt för- och efternamn fyllas i för att beställningen ska vara fullständig och bli accepterad.

Frakt och kostnader

Till vilka länder levererar expondo?

Vi erbjuder leverans till Tyskland och Sverige.

När får jag mitt paket om jag beställer idag?

Om du har slutfört en beställning och fått en bekräftelse per mail från oss, har ditt köp gått igenom. Vi väntar för mottagande av betalning innan vi skickar varorna. Om du betalar i förväg, var uppmärksam på bankdagar. Beräknad leveranstid för varje vara står i den övre högra spalten bredvid artikelnumret. Här hittar du information om leveranstid.

Vad kostar frakten?

Inom Tyskland är frakten fri. Fraktkostnaderna till andra länder varierar beroende på land och produkt. En lista över fraktkostnader kan du hitta i informationen om respektive produkt under priset.

Finns det expressfrakt?

Vi erbjuder inte expressfrakt. Leveranstiderna står på vår hemsida.

Går det att bestämma när leveransen ska ske vid specialleverans?

Tyvärr kan vi inte leverera varan efter önskat datum. Transportören kommer att kontakta dig via mail eller telefon så att ni kan komma överens om en tid. Du får även ett kollinummer som du kan följa.

Jag fick beställningsbekräftelse av er några dagar sedan, men har fortfarande inte fått min vara. Vad kan jag göra för att kontrollera leveransen

Du får spårningsnumret på din beställning via e-post. Med detta kollinummer kan du kontakta transportföretaget för att få ytterligare information om försändelsen.

Kan jag hämta upp min beställning själv någonstans?

Det är inte möjligt då vi erbjuder fri frakt för att våra kunder ska kunna beställa hos oss så smidigt som möjligt.

Är leveransen av min beställning försenad på grund av COVID-19?

I takt med att situationen stabiliseras i Europa så minskar förseningarna av leveranser. Vi skeppar varor som vanligt och förväntar oss inga eller endast mindre förseningar. Håll dig frisk!

Klagomål och återkallande

Hur utnyttjar du vår 30 dagars returrätt?

För att ge dig möjlighet att granska den beställda varan i lugn och ro, har vi beslutat att frivilligt införa 30 dagars returrätt på produkter från Goldbrunn, MSW Motor Technics, Physa, Royal Catering, StaMony, Stamos Soldering, Stamos Welding, Steinberg Systems, Ulsonix och Welbach. Förutsättningen för att utnyttja returrätten är att artikeln är oanvänd, oskadad och förpackad i originalförpackningen. Vi kommer att återbetala hela inköpspriset när vi har mottagit och kontrollerat varan i vårt lager och den motsvarar kraven ovan. Ytterligare information och returadressen hittar du här.

Jag vill returnera varan inom den lagstadgade ångerrätten. Hur gör jag?

Du har alltid rätt att ångra ett köp eller returnera en vara inom 30 dagar efter mottagandet. För att göra detta kan du kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret på vår hemsida eller på vår servicehotline på 0842002747 (mån-fre kl. 9-16). Vi hjälper dig att organisera en kostnadsfri retur och betalar tillbaka köpesumman så snart vi har mottagit och kontrollerat varorna. Mer information finns här.

Vad gör jag när jag vill reklamera en vara?

Vänligen kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 0842002747 om du inte är nöjd med en produkt. Beskriv skadan eller problemet så detaljerat som möjligt och gärna med bilder så att vi kan hitta en lösning så snabbt som möjligt. Mer information finns här.

Utöver lagstadgade garantirättigheter ger vi också 3 års garanti på nya varor från följande märken (förutsatt att de säljs med garantilöfte): Goldbrunn, MSW Motor Technics, physa, Royal Catering, Stamony, Stamos Soldering, Stamos Welding, Steinberg Systems, ulsonix och Welbach. Detaljerade garantivillkor hittar du här.

Finns det servicecenter i min närhet?

För att kunna erbjuda bästa möjliga service för våra kunder har vi valt att samla vårt tekniska team på ett ställe. Om det skulle vara nödvändigt med reparation av din produkt kommer vi att organisera en upphämtning (även från utlandet). Kontakta oss via serviceformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 0842002747 (mån-fre kl. 9-16) så ordnar vi allt annat åt dig!

Produkt

Vart tillverkas expondos produkter?

Våra produkter går igenom stadier av produktion i flera länder. De är utformade i Tyskland och produktionen sker i utvalda fabriker i Kina. En kvalitetskontroll genomförs alltid under produktionen och före leverans. Tack vare det kan vi erbjuda högkvalitativa produkter till ett bra pris.

Hur packas/skickas era produkter?

Vi kan berätta specifikt hur olika produkter packas och levereras om du ringer oss.

Kan jag titta på varan någonstans?

Det är tyvärr inte möjligt. För att kunna erbjuda bästa möjliga pris har vi beslutat att inte satsa på försäljningslokaler. Som du konsument har du möjligheten att returnera varorna inom 14 dagar efter mottagandet. Om du inte är nöjd med din produkt får du självklart pengarna tillbaka om varan fyller kriterierna för det.

Säljer ni andra maskiner/produkter än de som finns i er online-shop?

Nej, alla våra produkter hittar du i vår webbshop. Vi utökar ständigt vårt sortiment med nya produkter och modeller. I kategorin "Nyheter" hittar du alla våra nya produkter. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via telefon. Vi tar gärna emot förslag och önskemål för att förbättra kundnöjdheten.

Kundkonto

Måste jag ha ett kundkonto för att beställa?

Nej, du kan också välja att göra en beställning som gäst eller via telefon. Om du vill beställa som gäst väljer du bara "Beställ som gäst" när du klickat på "Till kassan" i din varukorg. Vid beställning via telefon måste artikelnummer, antal och leveransadress/faktureringsadress anges.

Vad för fördelar får jag med ett kundkonto?

Ett kundkonto innebär många fördelar för dig:

- Snabb beställningsprocess.

- Du kan enkelt ändra dina kunduppgifter, såsom lösenord, adress osv.

- Tillgång till information om tidigare beställningar.

- Produkter som du är intresserad av sparas för nästa besök.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Om du har glömt ditt lösenord kan du vid inloggning välja ”glömt lösenord”. Du får då ett mail till din email som du registrerade dig med som innehåller en länk där du kan återställa ditt lösenord.Länken är giltig i två timmar.

Kan jag radera mitt kundkonto?

Du kan radera ditt konto när som helst och det kan göras genom ett meddelande via vårt kontaktformulär.

Skydd av personuppgifter

Vad händer med mina personuppgifter vid en beställning?

Vi lagrar de uppgifter du lämnar vid beställning och avtal. Efter slutförandet av kontraktet eller vid annullering av din beställning kommer dina uppgifter att blockeras och efter ett tag kommer de att raderas, såvida du inte har samtyckt till fortsatt användning av dina personuppgifter.

Garanterar expondo säkerhet av mina personuppgifter?

Vi på expondo lägger stor vikt på hög säkerhet vid hantering av kunduppgifter. Vi går efter bestämmelserna i den tyska dataskyddslagen och använder oss av den senaste tekniken SSL Secure Socket Layer vid beställningsprocessen som säkrar dina uppgifter mot obehörig åtkomst. Mer information om hantering av kunduppgifter hittar du på vår hemsida.

Kommer mina personuppgifter utlämnas till tredje part?

Vi använder dina uppgifter enbart för att administrera dina beställningar. Dina uppgifter kommer inte att lämnas vidare till någon tredje part, såvida du inte har samtyckt till fortsatt användning av dina uppgifter.

Har jag rätt göra invändningar på användningen av mina uppgifter?

Du har rätt till information om dina lagrade data hos oss, samt rätt till att korrigera, blockera eller radera dessa uppgifter. Om du har ytterligare frågor om insamling, behandling eller användning av dina personuppgifter kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär eller via vår servicehotline 0842002747 (mån-fre kl.9-16).

Newsletter

Vart kan jag registrera mig för nyhetsbrev?

Längst ner på varje sida i vår butik hittar du en "Prenumerera" länk. Du kan också logga in på ditt konto för nyhetsbrevet.

Kan jag avregistrera mig från nyhetsbrev?

Du kan avbryta prenumerationen när som helst via länken i nyhetsbrevet eller genom att skicka ett meddelande till oss.