FAQ

FAQ

expondo's FAQ

 

Tips och information

Vart kan jag vända mig för att få råd och hjälp?

Om du har frågor eller funderingar kan du kontakta vår kundtjänst som gärna tar emot frågor om produkter eller annat via vårt kontaktformulär. Du kan självklart också nå oss på vår servicehotline 08 420 02 747, som är bemannad mån - fre kl. 09:00-16:00.

Vad ska jag göra om jag har problem med att betala med kredit- eller bankkort?

I enlighet med det nya betaltjänstdirektivet PSD2 så kommer du att bli ombedd att bekräfta din identitet i ett separat steg när du gör betalningar online i fortsättningen. Denna ytterligare autentisering säkerställer att du faktiskt är kortets ägare (och inte någon som låtsas vara du). Kontakta din bank för att få mer information om vilka autentiseringsmetoder de erbjuder. Det kan t.ex. vara en kod som skickas via SMS eller e-post eller att ge ditt fingeravtryck i din bankapp. Genom att bekräfta din identitet vid onlineköp blir dina kortbetalningar ännu säkrare.

 

Beställning

Kan även privatkunder beställa hos er?

Självklart kan du lägga en beställning som privatkund! Vår beställningsprocess är anpassad för både företagskunder och privatkunder. I vårt stora sortiment kan du enkelt hitta det du söker, antingen via sökfältet eller genom att titta i de olika kategorierna. Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller vår servicehotline på telefonnummer 08 420 02 747. Vi finns tillgängliga mån-fre kl. 09:00-16:00.

Går det att ändra eller annullera min beställning?

Ja, du kan ändra eller avbryta din beställning så länge varorna ännu inte skickats. Om du vill ändra eller avbryta din beställning kan du ta kontakt med oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 08 420 02 747. Om varorna redan har skickats bör du ta kontakt med oss så snabbt som möjligt så att vi kan initiera alla nödvändiga åtgärder.

Jag har inte mottagit en beställningsbekräftelse på mitt köp, har det ändå gått igenom?

I regel får du alltid en beställningsbekräftelse på ditt köp skickad till din e-postadress, där du hittar all information om din beställning. Om du inte har fått en beställningsbekräftelse via e-post bör du ta kontakt med vår kundtjänst så att vi kan kontrollera status för din beställning, antingen via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 08 420 02 747 (mån-fre kl. 9-16).

 

Betalning

Vilka betalningsmetoder finns det att välja emellan?

Vi erbjuder flera olika betalningssätt, för att kunna tillfredsställa så många kunder som möjligt. Vi arbetar dessutom ständigt på att förbättra våra betalningsalternativ. Översiktlig information hittar du här.

Går det att lägga en beställning med faktura som betalningsmetod?

Kundnöjdheten är väldigt för oss, varför vi vill kunna erbjuda ett bekvämt sätt att betala på. För Sverige och Finland erbjuder vi fakturabetalning med Klarna som en möjlig betalningsmetod.

Jag har valt förskottsbetalning som betalningsmetod, var hittar jag era bankuppgifter?

Våra bankuppgifter för banköverföring och annan viktig information hittar du i beställningsbekräftelsen som du får via e-post efter att du lagt en beställning.

Varför fungerar inte min kreditkortsöverföring fastän jag har gjort rätt? Vad ska jag göra?

Kontrollera så att de angivna uppgifterna matchar informationen på ditt betalkort och att du har valt rätt kreditkortsföretag (Visa eller MasterCard). Om du fortfarande har problem med att betala med kreditkort är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 0842002747 (mån-fre kl 9-16).

Kan man betala utan moms, och i sådant fall hur?

Ja, vi kan skapa nettofakturor för leveranser utanför Tyskland. För att kunna göra detta måste vi ha dina faktureringsuppgifter. Kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 0842002747 (mån-fre kl. 9-16). Vi kontrollerar då de angivna uppgifterna via Europeiska kommissionen och skickar sedan en ny faktura utan moms per epost.

Vad måste jag tänka på när jag väljer Klarna som betalningssätt?

Leveransadressen och faktureringsadressen måste vara densamma vid beställning som företagskund med Klarna, samt vara registrerat med ert organisationsnummer. Förutom företagets namn bör även ditt för- och efternamn fyllas i för att beställningen ska vara fullständig och bli accepterad.

 

Frakt och kostnader

Till vilka länder levererar expondo?

Vi levererar till Belgien, Danmark, Tyskland, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Storbritannien, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Österrike, Polen, Portugal, Rumänien, Sverige, Slovakien, Spanien, Tjeckien, Ungern, Cypern och Schweiz.

När får jag mitt paket om jag beställer idag?

Det varierar från land till land. Om du har slutfört en beställning och fått en bekräftelse per e-post från oss, har ditt köp gått igenom. Vi inväntar sedan betalningen innan vi skickar varorna. Var uppmärksam på bankdagar om du väljer förskottsbetalning. Ungefärlig beräknad leveranstid för varje vara står att läsa under priset på produktsidan. Här hittar du mer information om leveranstider.

Vad kostar frakten?

Frakt inom Sverige är alltid gratis. Fraktkostnaderna till andra länder varierar beroende på land och produkt. Information om fraktkostnad kan du hitta under priset på produktsidan.

Finns det expressfrakt?

Av logistiska skäl kan vi för närvarande inte erbjuda expressleverans, men vi skickar varorna direkt efter mottagandet av betalningen. Beräknad leveranstid för varje artikel står under priset på produktsidan.

Går det att bestämma när leveransen ska ske vid specialleverans?

Tyvärr kan vi inte leverera varan efter önskat datum. Transportören kommer att kontakta dig via mail eller telefon så att ni kan komma överens om en tid för leverans. Du får även ett kollinummer som du kan använda för att följa leveransen.

Jag fick en beställningsbekräftelse av er för några dagar sedan, men har fortfarande inte fått min vara. Hur kan jag kontrollera aktuell leveransstatus för min vara?

Vi skickar ett kollinummer för din beställning via e-post. Med detta kollinummer kan du kontakta fraktföretaget för att få ytterligare information om försändelsen.

Kan jag hämta upp min beställning själv någonstans?

Nej, det är tyvärr inte möjligt att hämta varorna någonstans. För att kunna erbjuda bästa möjliga pris har vi beslutat oss för att inte ha några fysiska butiker. Leveranser till Sverige är gratis och vi gör vårt bästa för att leverera varorna till dig så snabbt som möjligt!

Är leveransen av min beställning försenad på grund av COVID-19?

I takt med att situationen stabiliseras i Europa så minskar förseningarna av leveranser. Vi skeppar varor som vanligt och förväntar oss inga eller endast mindre förseningar. Håll dig frisk!

 

Reklamation och returer

Hur fungerar er 30 dagars returrätt?

För att ge dig möjlighet att granska den beställda varan i lugn och ro, har vi beslutat oss för att erbjuda 30 dagars returrätt på produkter från GGG, Goldbrunn, MSW Motor Technics, physa, Royal Catering, StaMony, Stamos Soldering, Stamos Welding, Steinberg Systems, ulsonix och Welbach. Förutsättningen för att utnyttja returrätten är att artikeln är oanvänd, oskadad och returneras i originalförpackningen, om inget annat har avtalats. Vi står för returkostnaderna och återbetalar hela inköpspriset när vi har mottagit och kontrollerat varan i vårt lager och den motsvarar ovanstående krav. Ytterligare information och returadress hittar du här.

Jag vill returnera varan inom den lagstadgade ångerrätten. Hur gör jag?

Du har alltid rätt att ångra ett köp eller returnera en vara inom 30 dagar efter mottagandet. För att göra detta kan du kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret på vår hemsida eller på vår servicehotline på 08 420 02 747 (mån-fre kl. 9-16). Vi hjälper dig att organisera en kostnadsfri retur och betalar tillbaka köpesumman så snart vi har mottagit och kontrollerat varorna. Mer information finns här.

Hur ska man gå till väga för att reklamera en vara?

Vänligen kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 08 420 02 747 (mån – fre kl. 9-16) om du inte är nöjd med en produkt. Beskriv skadan eller problemet så detaljerat som möjligt och gärna med bilder så att vi kan hitta en lösning så snabbt som möjligt. Mer information finns här.

Utöver lagstadgad garantirätt ger vi även 3 års garanti på nya varor från följande märken (förutsatt att de säljs med garantilöfte): Goldbrunn, MSW Motor Technics, physa, Royal Catering, Stamony, Stamos Soldering, Stamos Welding, Steinberg Systems, ulsonix och Welbach. Detaljerade garantivillkor hittar du här.

Finns det ett servicecenter i min närhet?

För att kunna erbjuda bästa möjliga service till våra kunder har vi valt att samla vårt tekniska team på ett och samma ställe. Om det skulle vara nödvändigt med reparation av din produkt kommer vi att organisera en upphämtning (även från utlandet). Kontakta oss via serviceformuläret på vår hemsida eller via vår servicehotline på 08 420 02 747 (mån-fre kl. 9-16) så ordnar vi allt åt dig!

 

Produkter

Vart tillverkas expondos produkter?

Våra produkter går igenom stadier av produktion i flera länder. De är utformade i Tyskland och produktionen sker i utvalda fabriker i Kina. En kvalitetskontroll genomförs alltid under produktionen och före leverans. På så sätt kan vi erbjuda högkvalitativa produkter till ett bra pris.

Hur packas och skickas era produkter?

Våra varor skickas från vårt lager. Packning och fraktmetoder varierar beroende på vikt och storlek. Vårt kundtjänstteam kan berätta specifikt hur olika produkter packas och levereras om du ringer oss.

Kan man komma och titta på varan någonstans?

Det är tyvärr inte möjligt. För att kunna erbjuda bästa möjliga pris har vi beslutat oss för att inte satsa på försäljningslokaler. Du har dock alltid möjligheten att returnera varorna inom minst 14 dagar efter mottagandet. Om du inte är nöjd med din produkt får du självklart pengarna tillbaka om varan uppfyller kriterierna för det.

Säljer ni andra maskiner/produkter än de som finns i er online-shop?

Nej, alla våra produkter hittar du i vår webbshop. Vi utökar ständigt vårt sortiment med nya produkter och modeller. I kategorin "Nyheter" hittar du alla våra nya produkter. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller via telefon. Vi tar gärna emot förslag och önskemål för att förbättra kundnöjdheten.

 

Kundkonto

Måste jag ha ett kundkonto för att beställa hos er?

Nej, du kan också välja att göra en beställning som gäst eller via telefon. Om du vill beställa som gäst väljer du bara "Beställ som gäst" när du klickat på "Till kassan" i din varukorg. Vid beställning via telefon måste artikelnummer, antal och leveransadress/faktureringsadress anges.

Vad är fördelarna med att ha ett kundkonto?

Ett kundkonto innebär många fördelar för dig:

- Snabb beställningsprocess, då du inte behöver ange dina uppgifter på nytt om du vill beställa igen.

- Du kan enkelt ändra dina kunduppgifter, som e-postadress, lösenord, leveransadress osv.

- Tillgång till information om aktuella och tidigare beställningar.

- Produkter som du är intresserad av sparas till nästa besök.

Jag har glömt mitt lösenord. Hur kan jag få ett nytt?

Om du har glömt ditt lösenord kan du vid inloggning välja ”glömt lösenord”. Du får då ett e-postmeddelande till din e-postadress som du registrerade dig med, som innehåller en länk där du kan återställa ditt lösenord. Länken är giltig i två timmar.

Kan jag radera mitt kundkonto?

Ja, du kan radera ditt kundkonto när som helst. Ta helt enkelt kontakt med oss via vårt kontaktformulär.

 

Skydd av personuppgifter

Hur behandlas mina personuppgifter vid en beställning?

Vi sparar de uppgifter du lämnar vid beställning och ingående av avtal. Efter att kontraktet har slutförts eller om du väljer att radera ditt kundkonto så kommer dina uppgifter att blockeras och efter ett tag kommer de att raderas, såvida du inte har samtyckt till fortsatt användning av dina personuppgifter.

Garanterar expondo säkerheten för hantering av mina personuppgifter?

Vi på expondo lägger stor vikt vid hög säkerhet vid hantering av kunduppgifter. Vi följer bestämmelserna i den tyska dataskyddslagen och använder oss av den senaste krypteringstekniken SSL Secure Socket Layer vid beställningsprocessen, som skyddar dina uppgifter mot obehörig åtkomst. Mer information om hantering av kunduppgifter finns i vår integritetspolicy.

Lämnas mina personuppgifter ut till tredje part?

När du handlar i vår webbshop kan du vara säker på att dina personuppgifter behandlas konfidentiellt. Dina uppgifter vidarebefodras till våra partners uteslutande för orderhantering, betalning och leverans, och inte för reklam eller kommersiella ändamål.

Har jag rätt göra invändningar på användningen av mina uppgifter?

Du har rätt till information om dina lagrade data hos oss, samt rätt till att korrigera, blockera eller radera dessa uppgifter. Om du har ytterligare frågor om insamling, behandling eller användning av dina personuppgifter kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär eller via vår servicehotline 08 420 02 747 (mån-fre kl.9-16).

 

Nyhetsbrev

Hur kan jag anmäla mig till ert nyhetsbrev?

Längst ner på varje sida i vår butik hittar du ett fält där du kan fylla i din e-postadress och klicka på ”Anmäl” länk. Du kan också anmäla dig till nyhetsbrevet i ditt kundkonto.

Hur kan jag avregistrera mig från ert nyhetsbrev?

Du kan avbryta prenumerationen när som helst via länken i nyhetsbrevet eller genom att ta kontakt med oss.