FAQ

Platzhalterbanner



  • Konsultation och information

  • Vart kan jag få hjälp?

    Om du har frågor eller funderingar kan du kontakta vår kundservice som gärna ar emot frågor om produkter och annat via email (info@expondo.se). Du kan också fylla i ett kontaktformulär. Annars kan du nå oss på våra telefontider 0 842 002 747 Må–Fr kl 9:00 - 15:00.

  • Kan jag beställa en katalog?

    Tack vare vårt stora, snabbväxande sortiment har vi digitala kataloger. Kataloger med våra egna varumärken kan laddas ner som PDF här. För närvarande finns katalogerna tyvärr bara på tyska. Katalogen med Stamos produkter finns på fler språk. (engelska, tyska, polska). Om du har ytterligare frågar kan vi nås via email (info@expondo.se) eller på våra telefontider 0 842 002 747 Må–Fr kl 9:00 - 15:00.

  • Beställning

  • Kan även privatkunder beställa?

    Självklart kan du lägga din beställning som privatkund.Beställningsprocessen är lika bra anpassad för företagskunder som för privatkunder. Vi har valt att presentera vårt sortiment på ett så översiktligt sätt som möjligt för att det ska bli enklare för privatkunder att hitta vad de söker. Om du har frågor kan vi alltid kontaktas via email (info@expondo.se) eller på våra telefontider 0 842 002 747 Må–Fr kl 9:00 - 15:00.

  • Kan jag ändra eller annullera min beställning?

    Ja, du kan annullera eller ändra din beställning så länge varorna ännu inte sänts. För att avbryta eller ändra din beställning, vänligen kontakta vår kundservice via kontaktformulär , e-post eller telefon.

  • Jag har inte fått ett bekräftelse-email på mitt köp, har det fortfarande gått igenom?

    Om du inte har fått en orderbekräftelse, vänligen kontakta vår kundservice. Vi kan då kontrollera statusen för din beställning.

  • Betalning

  • Vilka betalningssätt finns att välja emellan?

    Vi erbjuder flera olika betalningssätt, för att kunna tillfredsställa så många kunder som möjligt. Översiktlig information hittar du här.

  • Går det att göra en order med faktura som betalningssätt?

    Kundnöjdheten är väldigt för oss och därför vill vi erbjuda ett bekvämt sätt att betala på och erbjuder flera olika betalningssätt och även Klarna för Sverige och Finland.

  • Jag har valt förbetalning, vart hittar jag era betalningsuppgifter?

    Våra bankuppgifter och annan viktig information hittar du i orderbekräftelse som du får per mail efter din beställning.

  • Varför fungerar inte min visa-överföring fast jag har gjort rätt, vad kan jag göra?

    Kontrollera att det du angivigt överensstämmer med informationen på ditt kreditkort, även om du har valt rätt kontokortsföretag (Visa eller Mastercard ). Om du fortsätter att ha problem med att betala med kreditkort, kan du kontakta oss via telefon eller e-post.

  • Kan jag betala utan moms och hur?

    Vi kan framställa nettofakturor för leveranser utanför Tyskland, för detta måste du skicka din faktureringsinformation via e-post. Vi kontrollerar då giltigheten via Europeiska kommissionen och skickar en ny faktura utan moms per email.

  • Vad måste jag tänka på när jag väljer Klarna som betalningssätt?

    Vid beställning med Klarna som företagskund, vänligen observera att leveransadressen och faktureringsadressen måste vara densamma, samt vara registrerat med ert organisationsnummer. Förutom företagets namn bör även ditt för- och efternamn fyllas i för att beställningen ska vara fullständig och bli accepterad.

  • Frakt och kostnader

  • Till vilka länder levererar expondo?

    Vi erbjuder leverans till Tyskland och Sverige.

  • När får jag mitt paket om jag beställer idag?

    Om du har slutfört en beställning och fått en bekräftelse per mail från oss, har ditt köp gått igenom. Vi väntar för mottagande av betalning innan vi skickar varorna. Om du betalar i förväg, var uppmärksam på bankdagar. Beräknad leveranstid för varje vara står i den övre högra spalten bredvid artikelnumret. Här hittar du information om leveranstid.

  • Vad kostar frakten?

    Inom Tyskland är frakten fri. Fraktkostnaderna till andra länder varierar beroende på land och produkt. En lista över fraktkostnader kan du hitta i informationen om respektive produkt under priset.

  • Finns det expressfrakt?

    Vi erbjuder inte expressfrakt. Leveranstiderna står på vår hemsida.

  • Går det att bestämma när leveransen ska ske vid specialleverans?

    Tyvärr kan vi inte leverera varan efter önskat datum. Transportören kommer att kontakta dig via mail eller telefon så att ni kan komma överens om en tid. Du får även ett kollinummer som du kan följa.

  • Jag fick beställningsbekräftelse av er några dagar sedan, men har fortfarande inte fått min vara. Vad kan jag göra för att kontrollera leveransen

    Du får spårningsnumret på din beställning via e-post. Med detta kollinummer kan du kontakta transportföretaget för att få ytterligare information om försändelsen.

  • Kan jag hämta upp min beställning själv någonstans?

    Det är inte möjligt då vi erbjuder fri frakt för att våra kunder ska kunna beställa hos oss så smidigt som möjligt.

  • Klagomål och återkallande

  • Hur utnyttjar du vår 100 dagars returrätt?

    För att ge dig möjlighet att granska den beställda varan i lugn och ro, har vi beslutat att frivilligt införa 100 dagars returrätt på produkter från Goldbrunn, MSW Motor Technics, Physa, Royal Catering, StaMony, Stamos Soldering, Stamos Welding, Steinberg Systems, Ulsonix och Welbach. Förutsättningen för att utnyttja returrätten är att artikeln är oanvänd, oskadad och förpackad i originalförpackningen. Vi kommer att återbetala hela inköpspriset när vi har mottagit och kontrollerat varan i vårt lager och den motsvarar kraven ovan. Ytterligare information och returadressen hittar du här.

  • Jag vill returnera varan inom den lagstadgade ångerrätten. Hur gör jag?

    Du har alltid rätt att inom 14 dagar ångra ett köp. Vänd dig i så fall gärna till oss via e-post på adressen service@expondo.se. Vårt serviceteam organiserar sedan en kostnadsfri retur och betalar tillbaka köpesumman så snart varan är tillbaka hos oss. Mer information finns här.

  • Vad gör jag när jag vill reklamera en vara?

    Vänligen kontakta vår kundservice om du inte är nöjd med en vara. E-postadressen är service@expondo.se. Beskriv så noggrant som möjligt skadan och skicka bilder till oss så att vi kan hitta en lösning så snabbt som möjligt. Mer information finns här.

    Utöver de lagstadgade garantirättigheter du har rätt till ger vi 3 års garanti på nya varor av följande märken, förutsatt att de säljs med garantilöfte: Goldbrunn, MSW Motor Technics, Physa, Royal Catering, StaMony, Stamos Soldering, Stamos Welding, Steinberg Systems, Ulsonix och Welbach. Detaljerade garantivillkor hittar du här.

  • Finns det servicecenter i min närhet?

    För att våra kunder ska vara så nöjda som möjligt har vi valt att samla vårt tekniska team på ett ställe. Vid en reparation kommer vi att organisera ett upphämtning (även från utlandet). Vi nås alltid på mail (service@expondo.se).

  • Produkt

  • Vart tillverkas expondos produkter?

    Våra produkter går igenom stadier av produktion i flera länder. De är utformade i Tyskland och produktionen sker i utvalda fabriker i Kina. En kvalitetskontroll genomförs alltid under produktionen och före leverans. Tack vare det kan vi erbjuda högkvalitativa produkter till ett bra pris.

  • Hur packas/skickas era produkter?

    Vi kan berätta specifikt hur olika produkter packas och levereras om du ringer oss.

  • Kan jag titta på varan någonstans?

    Det är tyvärr inte möjligt. För att kunna erbjuda bästa möjliga pris har vi beslutat att inte satsa på försäljningslokaler. Som du konsument har du möjligheten att returnera varorna inom 14 dagar efter mottagandet. Om du inte är nöjd med din produkt får du självklart pengarna tillbaka om varan fyller kriterierna för det.

  • Säljer ni andra maskiner/produkter än de som finns i er online-shop?

    Du hittar vårt kompletta sortiment i vår webbshop. Vi utökar ständigt med nya produkter och kategorier. I kategorin ”nyheter” (http://www.expondo.se/nyheter/) ser du alla nya produkter vi har att erbjuda. Om du har frågor är du vänlig att kontakta oss via e-post eller vårt kontaktformulär. Vi är glada att ta emot ideér och önskemål för att förbättra kundnöjdheten.

  • Kundkonto

  • Måste jag ha ett kundkonto för att beställa?

    Du kan bestämma själv vad som passar dig bäst. Du kan enkelt beställa som gäst utan att dina kontaktuppgifter lagras hos oss. För detta väljer du ”beställ som gäst” vid beställning. Du kan också beställa via telefon och e-post, då måste artikelnummer, antal, leverans/faktureringsadress uppges!

  • Vad för fördelar får jag med ett kundkonto?

    Ett kundkonto innebär många fördelar för dig:

    - Snabb beställningsprocess.

    - Du kan enkelt ändra dina kunduppgifter, såsom lösenord, adress osv.

    - Tillgång till information om tidigare beställningar.

    - Produkter som du är intresserad av sparas för nästa besök.

  • Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

    Om du har glömt ditt lösenord kan du vid inloggning välja ”glömt lösenord”. Du får då ett mail till din email som du registrerade dig med som innehåller en länk där du kan återställa ditt lösenord.Länken är giltig i två timmar.

  • Kan jag radera mitt kundkonto?

    Du kan radera ditt konto när som helst och det kan göras genom ett meddelande via vårt kontaktformulär.

  • Skydd av personuppgifter

  • Vad händer med mina personuppgifter vid en beställning?

    Vi lagrar de uppgifter du lämnar vid beställning och avtal. Efter slutförandet av kontraktet eller vid annullering av din beställning kommer dina uppgifter att blockeras och efter ett tag kommer de att raderas, såvida du inte har samtyckt till fortsatt användning av dina personuppgifter.

  • Garanterar expondo säkerhet av mina personuppgifter?

    Vi på expondo lägger stor vikt på hög säkerhet vid hantering av kunduppgifter. Vi går efter bestämmelserna i den tyska dataskyddslagen och använder oss av den senaste tekniken SSL Secure Socket Layer vid beställningsprocessen som säkrar dina uppgifter mot obehörig åtkomst. Mer information om hantering av kunduppgifter hittar du på vår hemsida.

  • Kommer mina personuppgifter utlämnas till tredje part?

    Vi använder dina uppgifter enbart för att administrera dina beställningar. Dina uppgifter kommer inte att lämnas vidare till någon tredje part, såvida du inte har samtyckt till fortsatt användning av dina uppgifter.

  • Har jag rätt göra invändningar på användningen av mina uppgifter?

    Du har rätt till information om din lagrade data hos oss, till blockering eller radering av uppgifter. Om du har frågor om lagring, behandling eller användning av dina personuppgifter kan du kontakta oss via mail (info@expondo.se) eller använd vårt kontaktformulär.

  • Newsletter

  • Vart kan jag registrera mig för nyhetsbrev?

    Längst ner på varje sida i vår butik hittar du en "Prenumerera" länk. Du kan också logga in på ditt konto för nyhetsbrevet.

  • Kan jag avregistrera mig från nyhetsbrev?

    Du kan avbryta prenumerationen när som helst via länken i nyhetsbrevet eller genom att skicka ett meddelande till oss.

 

  • Kontakt
    Phone

    08 42 002 747
    Må - fr kl. 09:00 - 15:00
    Expondo Blog

    Mail

    info@expondo.se
    Vi besvarar din fråga så snart vi kan.
  • Betalning
    Betala snabbt och säkert
    Visa Electron PayPal PayPal Direct Mastercard Visa Vorkasse Klarna